درآمد اختصاصی یکی از اصلی ترین منابع اعتباری پیش بینی شده در قانون بودجه سالانه دانشگاههای علوم پزشکی جهت مدیریت مراکز بهداشتی و درمانی زیر نظر آنها بوده و اداره درآمد دانشگاه نیز یکی از ادارات تحت پوشش مدیریت مالی دانشگاه که وظیفه کنترل ، پیگیری و وصول وجوه حاصل از ارائه خدمات بهداشتی ، درمانی ، آموزشی به آحاد جامعه و توزیع آن به مراکز تابعه می باشد . این اداره بر روند جاری ثبت صورتحسابهای صادره بابت ارائه انواع خدمات بهداشتی ، درمانی و آموزش در مراکز تابعه نظارت داشته و پیگیر وصول مطالبات حاصل از آن از طرفهای قرارداد می باشد . همچنین درخواست وجه درآمدهای اختصاصی از خزانه و تهیه و ابلاغ صورت ریز بودجه به تفکیک برنامه های اعتباری و مراکز تابعه از وظایفه اصلی این اداره می باشد.
شرح وظایف اداره درآمد دانشگاه
- نظارت بر فرآیندهای جاری درآمدی مراکز تابعه دانشگاه شامل ثبت اطلاعات حاصل از ارائه خدمات ،ثبت وصول مبالغ حاصل از این موضوع و ثبت مطالبات
- مدیریت و کنترل واریز درآمد اختصاصی واحدهای تابعه به حساب متمرکز خزانه
- درخواست وجه و وصول درآمدهای اختصاصی از خزانه داری کل
- تهیه و ابلاغ صورت ریز درآمدهای اختصاصی به تفکیک برنامه های اعتباری و مراکز
- تهیه اطلاعات کسورات بیمه ای سازمانهای بیمه گر و کنترل و پیگیری کاهش آنها
- پیگیری وصول مطالبات از سازمانهای بیمه گر
- پیگیری ثبت رویدادهای درآمدی مراکز تابعه در نرم افزارهای حسابداری
- ثبت اطلاعات وصول درآمدهای اختصاصی مراکز در دفاتر ستاد و تطبیق با مراکز
- مدیریت نظارت بر ثبت اطلاعات در سامانه سجاد
- برگذاری دوره های آموزشی حضوری و غیر حضوری برای کارشناسان مالی
- ارائه گزارشهای تحلیلی و مدیریتی درآمدهای اختصاصی
- پیگیری وصول درآمدهای غیر عملیاتی